Objavljeno: Uto, 06.12.16. 09:23
Kolumne
- Indija na filmu

Junak (Najak), 1966. / Satjađit Raj

 
piše Elvira Gotal

Glume: Uttam Kumar (Arindam Mukherđi), Šarmila Tagore (Aditi Sengupta), Bireswar Sen, Bimal Ghosh i dr.

Ovaj film dojmljiv je u svim svojim aspektima te bi mogao ući u kategoriju “art filmova”. Maestralno odrađene uloge Uttam Kumara i Šarmile Tagore šalju čistu i jasnu poruku filma. Junak ostaje očuvan za publiku, a publika se počinje pitati tko su ti junaci s ekrana.
 
Ovaj crno-bijeli film snimljen je 1966. godine kad Satjađit Raj iza sebe već ima iznimne ekranizacije i glavnu trilogiju, poznatiju kao Apuova trilogija te je prepoznat u svijetu filma u svojoj zemlji i izvan nje. Za razliku od ostalih filmova “Najak” nije imao književni predložak i specifičan je po tome što ga je redatelj snimio prema vlastitoj ideji i scenariju. Osnovna je tema filma prikaz čovjeka kao idola i idola kao čovjeka te njihovo međusobno preplitanje, nadopunjavanje i razaranje. Popularni glumac poistovjećen je sa svojim ulogama i publika ga lišava vlastite ličnosti te mu pridaje onu aktualnu dok se on kao stvarna osoba bori sa svojim slabostima, usponima i padovima. Redatelj je ulogu slavnog glumca namijenio afirmiranom i poznatom Uttamu Kumaru te tako pomno povukao paralelu sa stvarnošću. Preplićući glumu i život, redatelj se poigrava i preispituje granice stvarnosti i filma. Uloga Arindama zasigurno je imala veliki učinak na glumca Uttama Kumara evocirajući preispitivanje njegovog vlastitog života, psihe i društvene uloge nametnute glumom.



U radnju nas uvode minimalistički prizori i krupni kadar odmjerenog jutarnjeg češljanja. U daljnjem tijeku saznajemo da je to popularni glumac Arindam Mukherđi i da se sprema na putovanje u Delhi kako bi preuzeo nagradu za svoj rad. Putovat će vlakom od Kalkute (Kolkate) do Delhija, jer su svi letovi na toj relaciji bukirani. U prikazanim novinama istovremeno su objavljena dva teksta. Jedan govori o nagradi koju će primiti Arindam, a druga, koja ih sve zabrinjava, spominje njegovu umiješanost u svađu. S obzirom na njegov glumački status mediji diktiraju koliko će vijest biti skandalozna, a publika je sklona brzinski žonglirati svojim naklonom. Ona voli neizmjerno, ali isto toliko i mrzi. Najavivši tako dvije suprotne teme; pohvalu i kritiku, u ostatku filma je vješto, čak virtuozno isprepleten nadrealni, glamurozni junak i stvarna osoba te njegov odnos prema sebi, ulogama i publici.


Radnja se odvija u vlaku, u skučenom prostoru iz kojeg se ne može samo tako pobjeći. Interakcija i komunikacija s putnicima je neizbježna i riskantna. Razotkrivanje glumca ostvaruje se u neformalnom intervjuu koji nevoljko počinje voditi Aditi Sengupta, jedna od putnica u vlaku. Iako je novinarka malog nakladničkog lista koji se ne bavi temama iz šoubiznisa, prisutnost glumca u njezinoj blizini daje joj priliku da sazna nešto o ovom čovjeku, o njegovim strahovima, osjećajima i emocijama iza tog junačkog paravana filmske zvijezde.



Tijekom njihovih razgovora zvijezda se razotkriva i u sedam zasebnih flešbekova te dva uznemirujuća sna upoznajemo stvarnu osobu Arindama Mukherđija. Njegovi počeci, razočaranja, strahovi i izazovi daju kostur i meso tom zvjezdanom prividu. Novinarka ipak odlučuje da neće iskoristi novootkrivena saznanja jer veću važnost pridaje odnosu čovjeka prema čovjeku, nego čovjeka prema zvijezdi i junaku.

Ovaj film dojmljiv je u svim svojim aspektima te bi mogao ući u kategoriju “art filmova”, snimanih 50-ih i 60-ih godina na zapadu, koji su sigurno utjecali na redatelja. Crno-bijela tehnika i krupni kadrovi s minimalnom dekoracijom ističu priču, a u nadrealnim kadrovima sna dolaze do izražaja moralne dvojbe posrnulog Arindama. Prizori su dovoljno jezoviti da se zajedno s junakom zapitamo o njihovim interpretacijama. Ogolivši osobne krize koje se odvijaju u junakovoj psihi ogoljuje se i idealizirani junak. Ogoljen do čovječnosti postaje netko drugi.



Maestralno odrađena uloga Uttama Kumara nedvojben je dokaz vladanja glumačkim umijećem koje se najbolje iskazuje kod ovakvih zahtjevnijih scenarija. U govoru je neposredan, a u pokretu prirodan, nenametljiv i dostojanstven. Kao sugovornica, Šarmila Tagore svojom pojavom, glumom i stavom utjelovljuje ravnotežu osamljenoj zvijezdi jer njezinom prezentacijom modernosti i empatije, poruka filma postaje čista i jasna. Žena prepoznaje čovjeka, a junak ostaje očuvan za publiku.



Objavljeno: Uto, 28.06.16. 12:19
Kolumne
- Indija na filmu

Zoološki vrt (Ćirijakhana ), 1967. / Satjađit Raj

 
piše Elvira Gotal  
Satjađit Rajev film Ćirijakhana iz 1967.g. prva je adaptacija priče o slavnom detektivu Bjomkešu Bakšiju, nastalom prema liku Sherloka Holmesa. Redatelj je time započeo nezaustavljiv val filmskih adaptacija. Osim za film, priče su adaptirane i za radio i TV seriju. Želite li vidjeti kako slavni Holmes izgleda u prvoj indijskoj varijanti usudite se upustiti u ovu filmsku istragu. 

opširnije
Objavljeno: Sri, 23.03.16. 18:25
Kolumne
- Indija na filmu

Indijski film osvaja nagradu za najbolji dugi film na festivalu Kinokino

 
Piše Lana Orešić
Prošli smo tjedan imali priliku pogledati izvrstan indijski film Duga (Dhanak) redatelja Nageša Kukunura na dječjem filmskom festivalu Kinokino koji se održavao u Kinu Europa. Duga je pri tome osvojila nagradu stručnog žirija za najbolji dugi film festivala. U nastavku slijedi kratak osvrt na film.


opširnije
Objavljeno: Sri, 10.02.16. 01:53
Kolumne
- Indija na filmu

Munna Bhai M.B.B.S. (2003.) - kriminalac bi u doktore!

 
Piše Lana Orešić
Ovoga tjedna imamo priliku ponovo pogledati hindsku komediju Munna Bhai M.B.B.S. (2003.) redatelja Rađkumara Hiranija sa Sanđaj Duttom (Munna) u glavnoj ulozi.

opširnije
Objavljeno: Sri, 10.02.16. 01:20
Kolumne
- Indija na filmu

Voda (2005.) - "A gdje je kuća za udovce?"

 
Piše Lana Orešić
 
Voda (2005.) zadnji je dio filmske trilogije elemenata redateljice Dipe Mehte te završava baš tamo gdje prema idealnom viđenju završava i život svakog predanog tradicionalnog hinduista, na obalama Varanasija ili točnije u vodi svete rijeke Gange.


opširnije
Objavljeno: Sri, 03.02.16. 08:45
Kolumne
- Indija na filmu

Muzička soba (Đalsaghar), 1958. /Satjađit Raj

 

piše Elvira Gotal


U razdoblju između snimanja drugog i trećeg dijela Apuove trilogije, Satjađit Raj 1958. g. stvara film Muzička soba, nadahnut kratkom pričom Tarašankara Bandhopadhjaja.




Glume: Ćhabi Bisvas (Bisvambhar Roj), Padma Devi (njegova žena, Mahamaja), Gangapado Bose (Mahim Ganguli)

opširnije
Objavljeno: Pet, 01.01.16. 13:27
Kolumne
- Indija na filmu

Stranac (Agantuk), 1991.

 



Glume: Dipankar De(Sudhindra Bose), Mamata Šankar (Anila Bose), Utpal Datt (Manomohan Mitra)


opširnije
Objavljeno: Čet, 17.12.15. 22:55
Kolumne
- Indija na filmu

Krenuo je ciklus indijskih filmova u kinu Europa!

 
Piše Lana Orešić

Prošli je mjesec započeo ciklus indijskih filmova u kinu Europi. Svaki će se mjesec tako prikazivati po jedan film u dvorani Müller. Prvi je prikazani film bio Život u metrou (2007.), romantična komedija i drama koja preispituje ljubavne odnose u suvremenoj Indiji. opširnije
Objavljeno: Sub, 28.11.15. 10:06
Kolumne
- Indija na filmu

Oslobođenje/Sadgati (1981.) - Satjađit Raj

 


Piše Elvira Gotal


Glume: Om Puri (Dukhi), Smita Patil (Đhurija),Mohn Agaše (brahman)



Položaj u kastinskom sustavu

Uz Igrače šaha ovo je drugi Rajev film snimljen prema predlošku književnika Premčanda. Osnovna je poruka priče prikaz načina na koji društvo tumači nedodirljive i na koji ih je način izuzelo i isključilo iz društva. Istoimena pripovijest, Sadgati, napisana je 1931. godine, a njezina problematika vrednovanja ljudi bila je aktualna osamdesetih, kad je snimljen film, a aktualna je i danas. Unatoč zakonskim regulativama iz 50-ih godina, kad suvremeni zakon i indijski ustav zabranjuju kastinsku diskriminaciju i ukidaju nedodirljive, u praksi se i danas osjećaju posljedice kastinskog raslojavanja društva.


opširnije
Objavljeno: Sub, 21.11.15. 19:14
Kolumne
- Indija na filmu

Monsunsko vjenčanje

 
piše Paula Ćaćić


Redateljica: Mira Nair
Uloge: Vasundhara Das (Aditi Verma), Šefali Šetti (Ria Verma), Nasiruddin Šah (Lalit Verma), Lilet Dube (Pimmi Verma), Parvin Dabas (Hemant Rai), Viđaj Raaz (Parabatlal Kanhaijalal "P. K." Dube)...
Godina: 2001.




"Monsunsko vjenčanje", film je poznate indijske redateljice Mire Nair (široj publici poznatijoj po filmu "Sajam taštine"), nagrađen na nekoliko festivala, a dobitnik je i prestižnog venecijanskog Zlatnog lava.

Radnja je fokusirana na indijsku obitelj Verma te prati njihove pripreme uoči vjenčanja njihove kćeri Aditi.

opširnije
Objavljeno: Sub, 31.10.15. 21:19
Kolumne
- Indija na filmu

Peepli live - Koliko vrijediš živ, a koliko mrtav?

 
Piše Lana Orešić

"Ja ću se ubit". "Ne ja ću." Ma ja ću." "Ne, ja ću". U jednom seocu sjeverozapadne Indije dva brata poljoprivrednika zapadnu u dug banci te se nađu pred dražbom svoje farme. U ovoj bezizlaznoj situaciji jedan od njih načuje da u nekim saveznim državama Indije vlada daje i do 100.000 rupija kompenzacije obiteljima poljoprivrednika koji počine samoubojstvo. Takav novac bi bio i više nego dovoljan da osigura opstanak farme i obitelji, no pod koju cijenu? opširnije
Objavljeno: Čet, 29.10.15. 09:41
Kolumne
- Indija na filmu

Igrači šaha (1977.) / Satjađit Raj

 
piše Elvira Gotal


Kao kritika kolonijalizma, prolog izriče prosudbu na temu koja je u filmu iznesena, ali ne i doslovno komentirana. Imajući sve zadaće na umu Raj je snimio svoj najskuplji film u kojem su bili angažirani već poznati glumci te glumci sa zapada. Redatelj je izašao iz poznatog bengalskog okruženja, odmaknuo se od svojih tipičnih tema i snimio povijesni film u kojem islamska kultura igra glavnu ulogu.

 
 Plakat filma.                                           Satjađit Raj.

opširnije
Objavljeno: Čet, 08.10.15. 14:45
Kolumne
- Indija na filmu

I am Afia - Megha - Abhimanyu - Omar

 
Piše Lana Orešić

4 priče, 6 jezika i mnoštvo osvojenih nagrada. Ovaj je film pristigao kao dobrodošao novitet iz područja indijske kinematografije. Obrađuje 4 teme koje se ne viđaju često u indijskim filmovima. Iako s obzirom na to koliko se filmova svake godine snima, vjerojatno nisu zbilja potpuni novitet na indijskom platnu. opširnije
Objavljeno: Čet, 08.10.15. 14:10
Kolumne
- Indija na filmu

My English... not good...

 
Piše Lana Orešić

Koliko utječe poznavanje ili ne poznavanje nekog jezika na nečije samopouzdanje? Ili bolje, kako tuđe predodžbe o nekome utječu na tu osobu? English-Vinglish simpatična je drama/komedija koja tematizira stvaranje slike o sebi i drugima kroz lik jedne indijske kućanice kojoj je osnovna bolna točka slabo poznavanje engleskog jezika. opširnije
Objavljeno: Čet, 08.10.15. 13:54
Kolumne
- Indija na filmu

Kahaani - u potrazi za istinom

 
Piše Lana Orešić

Kolkata je usred priprema za slavlje Durgine puje kada u grad slijeće 7 mjeseci trudna Vidya Bagchi (Vidya Balan) koja se odmah upućuje u policijsku postaju kako bi prijavila nestanak svojeg muža. Njezin muž Arnab stigao je u Kolkatu prije nekoliko tjedana radi posla te se nedavno iznenada prestao javljati. To je zabrinutu Vidyu natjeralo da ga sama potraži. Začudo, kada stigne u Kolkatu, čini se da nema nikakvog traga njezinom mužu, niti u guest house-u u kojem je odsjeo, niti na radnom mjestu na kojem je bio prijavljen. Nešto u cijeloj priči ne valja, ali što? opširnije
Objavljeno: Čet, 17.09.15. 13:54
Kolumne
- Indija na filmu

Ćarulata, svijet intime na indijski način (Satjađit Raj)



 



piše Elvira Gotal



U izboru prebogate indijske kinematografije, redatelj Satjađit Raj oduvijek je inspirirao gledatelje svojim radom. Njegovi su filmovi i danas izvor nadahnuća i brojnih različitih reakcija. Redateljev je rad u indijskoj kinematografiji stvorio razgraničenje između komercijalne zabave i umjetnosti. Osvojena nagrada u Kanu (1956.) za film Pather Panćhali (1955.) i svjetska priznanja njegova rada unijeli su drastični preokret u odnosu prema indijskom filmu.

Promatrajući Rajev talent, opus i okolinu ovim ću ciklusom nastojati približiti ga kao osobu preko filmova koje je stvarao. Uspostavit ćemo određenu razinu bliskosti s redateljem preko redateljeve bliskosti s filmskim medijem. opširnije
Objavljeno: Sub, 18.08.12. 20:44
Kolumne
- Indija na filmu

Mumbai diaries - grad kroz leću objektiva

 
Piše Lana Orešić


Mumbai, grad bez početka i kraja. Proteže se koliko pogled seže duž poluotoka u Arapskom moru. Poznat po najvećem slum-u na svijetu i kao središte najveće filmske industrije. Indijski grad snova. Kako ga obuhvatiti jednim filmom, jednom pričom? Nikako. No, film Dhobi ghat ili po drugom nazivu koji mu bolje odgovara Mumbai diaries nudi par scena iz života ovog velegrada. opširnije
Objavljeno: Ned, 03.06.12. 21:23
Kolumne
- Indija na filmu

"Rama's great, Rama's good, Rama does what Rama should"

 
Piše Lana Orešić


Povodom 40-te godišnjice Animafesta osvrt na animirani film Nine Paley, Sita sings the blues prikazan na Animafestu u Zagrebu 2009. opširnije
Objavljeno: Sri, 25.04.12. 16:58
Kolumne
- Indija na filmu

Ooh la la, ooh la la!

 
Piše Lana Orešić

Dirty Picture
ili film o filmu


opširnije
Objavljeno: Pet, 06.04.12. 16:15
Kolumne
- Indija na filmu

* The Best Exotic Marigold Hotel *

 
Piše Lana Orešić


Osvrt na novi film u našim kinima.



opširnije
Korisnik:
Lozinka:
Zapamti me:      
PORT.hr