redBus - osigurana autobusna karta
U Indiji postoje stotine međugradskih autobusnih operatora,
što javnih, što privatnih. Privatni prijevoznici uglavnom nemaju dozvolu stajanja na glavnim autobusnim
stanicama. Ako ne znate lokalna nepisana pravila mala je
vjerojatnost da ćete uspjeti pronaći operatera koji vozi na vašoj ruti, a još
manje moći odabrati najkvalitetnijeg.
Svi koji su putovali Indijom, osobito vlakom, barem su se
jednom suočili s ključnim pitanjem “A što ako ne budemo uspjeli dobiti karte na
vrijeme?”. I dok je prodaja karti za vlakove centralizirana preko IRCTC
(operater pod Indijskim Željeznicama), kada se radi o autobusnom prijevozu –
situacija u Indiji je puno složenija.
U Indiji postoje stotine međugradskih autobusnih operatora,
što javnih, što privatnih. Oni privatni uglavnom nemaju dozvolu stajanja na glavnim autobusnim
stanicama te parkiraju na popularnim mjestima (primjerice - ‘Near Cigarette
Bisleri Factory u Anderiju’) koja su nerijetko dio implicitnog znanja zajednice,
a ne javno dostupna informacija. Ako ne znate lokalna nepisana pravila mala je
vjerojatnost da ćete uspjeti pronaći operatera koji vozi na vašoj ruti, a još
manje moći odabrati najkvalitetnijeg.
RedBus je uočio i riješio upravo ovaj relevantni problem
zajednice – kako navigirati složenu, gotovo nevidiljivu, mrežu postojećih
autobusnih prijevoznika te pomoći u spajanju putnika i prijevoznika.
Ovo je zapravo priča o bivšem start up-u, o odličnoj ideji i mnogim lekcijama naučenima kada su dečki napokon prodali biznis velikoj južnoafričkoj grupi nakon 7 godina uspješnog poslovanja u Indiji.
RedBus je 2006. osnovao Fanindra Sama, po struci inženjer
elektronike s MBA diplomom reputiranog BITS Pilani Instituta iz Hyderabada, nakon
što nije uspio realizirati naglu odluku posjećivanja svoje obitelji u Hyderabadu
za blagdan Divali. Fanindra je tada radio u Bangaloreu i pronalazak autobusa
koji će ga odvesti njegovoj obitelji tijekom gusto prometnih dana prije blagadana
je postala noćna mora.
Potreba je bila identificirana i ideja se krenula razvijati
kao zanimljiva inicijativa kojom se Fanindra sa svojim prijateljima zabavljao
preko vikenda. “Bio je to kao još jedan projekt na faksu, u tom razdoblju svi smo
počeli raditi i dosadili su nam vikendi po trgovačkim centrima i kinima. Poslao
sam poruku kolegama sa studija s namjerom crowd-sourcanja rješenja. Dijalog je
pokrenut i počele su stizati prve ideje. Svi smo se dobro poznavali, zabavljali
i surađivali bez nekog većeg cilja. Nismo znali da će ovo prerasti u ozbiljni
poduzetnički projekt”.
Uskoro su se izdvojila grupa od troje momaka koja je mogla
investirati vrijeme i bila spremna preuzeti rizik ostavljanja stabilnih poslova,
složila biznis plan i osnovala redBus.
Ideja je bila jednostavna – sučelje prema
korisnicima uključuje web stranicu i mobilnu aplikaciju koja će omogućiti
putnicima da pronađu sve autobusne prijevoznike na određenoj ruti, pročitaju iskustva
ostalih putnika, izaberu sjedalo i kupe kartu online, te omoguće GPS praćenje svojim
članovima obitelji. Uz ovakav korisni proizvod više neće biti promašenih
obiteljskih slavlja.
Drugi proizvod je bio prema autobusnim prijevoznicima – ovo sučelje
je dalo pristup inventaru – svim vožnjama koje su postojale uključujući kalendar
vožnje i promjene u rasporedu.
Treći, i možda najkomercijalni proizvod, je bio program koji
je omogućio prodaju sjedala u autobusima. Danas taj isti program koriste mnoge
putničke agencije u Indiji.
Okolina je bila zrela – Internet penetracija je uzela maha u
zemlji, mobiteli su postajali sve dostupniji i e-commerce je počeo izgrađivati
svoju infrastrukturu. Timu nije trebalo puno da pronađu početnu potporu – uz potporu TiE fondacije(skupine indijskih poduzetnika iz Silikonske Doline) RedBus je dobio osigurane resurse (u smislu osiguravanja
investicija i mentoriranja) mjesec dana prije formalnog komercijaliziranja na
tržištu. TiE ‘anđeoska’ potpora je otvorila vrata venture kapital ulaganjimaali i osigurala vidljivost na mjestima
gdje je to bilo bitno. Brojke su strelovito rasle i firma je nakon 6 mjeseci
osigurala sve potrebne financijske resurse. RedBus je počeo nizati nagrade i
2010. se pojavio na Forbes listi među top 5 obećavajućih start-up firmi. Do 2013.
redBus je bio među top tri e-commerce firmi u Indiji.
Međutim, nije sve išlo lako: firma se borila sa problemom kvalitetom usluge koje su autoprijevoznici pružali. Visoki cilj od 98% zadovoljnih korisnika se činio nedostižnim. Također, refundiranje otkazanih karata je bio problem (70% žalbi u indijskom e-commercu je centrirano oko refundiranja narudžbi koje traje nekada 7-10 puta dulje nego vrijeme potrebno za transakciju pri narudžbi – što ostavlja gorak okus nepovjerenja kod korisnika).
Firmu je konačno akvizitirala organizacija ibibo, dio međunarodne internet i medijske grupacije Nasper. Danas redBus u Indiji bilježi 60 milijuna ‘sretnih putovanja’, a usluga je proširena na Singapore, Indoneziju i Maleziju.
Ono što je zanimljivo je da je iz ovog projekta izašlaskupina mladih poduzetnika za koje je RedBus bio odlična platforma za učenje
(tzv ‘RedBus Mafia’). Nakon što su izašli iz redBus projekta, svi članovi tima
su pokrenuli ili barem investirali neposredno u desetak drugih start up-a u
različitim segmentima i tako otvorili
novo poglavlje svoje poduzetničke karijere.
Više o tome što su Fanindra i prijatelji naučili iz sedmogodišnjeg redBus ‘putovanja’ možete pročitati ovdje.

Zivame – usprkos svim društvenim tabuuima
"Žensko intimno rublje je, globalno, najzanimljivija kategorije ženske odjeće. I indijska žena danas, koja je najsamopouzdanija nego što je to ikada prije bila, želi si darovati rublje koje će naglasiti njenu individualnost. Zivame je katalizator te promjene; koristeći tehnologiju kako bi razumio indijsku ženu bolje i dao joj nenadmašno iskustvo kupovanja rublja."
opširnije
Avanti obrnuta učionica
Dvojica diplomanata sa bombajskog Indijskog Instituta za Tehnologiju su pokrenuli start up Avanti s idejom koja bi mogla revolucionirati tradicionalni pristup obrazovanju i riješiti mnoge probleme neučinkovitosti.
opširnije
Paytm – digitalni novčanik i mnogo više od toga
Paytm je izabrao prave partnere – a nedavno je u suradnji s nacionalnom bankom Reserve Bank of India dobio i licencu za pokretanje prvih bankarskih usluga preko svoje platforme u cilju ostvarivanja ekonomije bez uporabe gotovine. Veliki planovi, ali ne i neostvarivi. opširnije
UrbanClap – Kupuj Lokalno - Online!
Hyperlokal se definira kao segment tržišta koji uključuje kupci koji koriste mobilnu tehnologiju kako bi kupovali u lokalnim trgovinama. Ima li to uopće smisla? I zašto bi kupci kupovali online u susjedstvu? opširnije
Start up biznisi pomažu poplavljenom Čenaiju
piše Katarina Karalić
“Ako je nešto jasno u ovoj prirodnoj katastrofi - jasno je to da se u današnje vrijeme uz dostupnu tehnologiju i male biznise pomoć može organizirati nevjerojatno brzo.” opširnije
Kad Bollywood stupi na start-up scenu
Start-up kultura je ušla u sve pore indijskog društva i čak niti Bollywood nije ostao imun. opširnije
Druga strana start up priče
A sada nešto potpuno drugačije – priča o manje svijetloj strani start up scene ili što se dogodi kada planovi podbace i otkazi postanu jedini izbor. opširnije
Dobra hrana, servirana tiho
Dvije su lekcije u ovoj restoranskoj priči. Prema riječima svojih osnivača, ovaj biznis je utemeljen na sljedećim glavnim vrijednostima: poštenje i predanost zaposlenika su važniji od vještina i kvalifikacija; te pored ostvarivanja individualnog dobitka, vrlo je bitno da svaki biznis ostvaruje dobitak za šire društvo.
opširnije
Katica za Sve?
Taskbob je primio 1.2 milijuna USD investicije od indijske Orios Venture Partners venture fonda ranije ove godine koja je omogućila pokretanje firme i prve planove o ekspanziji unutar Mumbaija.
opširnije
Alo, Chefe!
Ideja o seriji ovih članaka rodila se kada smo razmišljali kako možemo biti korisni mladim urbanim hrvatskim čitateljima povezujući ideje s onima njihovih vršnjaka iz Indije. Iako su indijsko i hrvatsko tržište potpuno drugačiji, neke od ovih poduzetničkih ideja mogu poslužiti kao inspiracija za hrvatsko tržište. Također želimo razbiti stereotip o Indiji kao samo religioznoj destinaciji i otvoriti prozor u uzbudljivi svijet gospodarskih aktivnosti na Potkontinentu.
opširnije
Kako je indijska Ola nadmudrila Uber
Oko godinu dana nakon što je Uber bio osnovan u San Franciscu, dvojica 26-godišnjih diplomanata sa bombajskog Instititua tehnologije pokrenula su start up Ola Cabs i tako prestigla globalnog giganta u ulasku na indijsko tržište. opširnije